Testimonial Stena Line Freight

Testimonial Stena Line Freight

Wat er precies gebeurt wanneer de Britten op 29 maart 2019 de EU verlaten weet niemand, maar het vertrek gaat de Nederlandse economie hoe dan ook pijn doen. Brexit zal verregaande gevolgen hebben voor de handel tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In deze rubriek praten wij met een aantal bedrijven over de aankomende Brexit. Aan het woord is Rob Mittelmeijer van Stena Line Freight.

Wat doet Stena Line Freight?
Wij zijn onderdeel van de Stena Groep en zijn gespecialiseerd in Ferry’s. Daarmee leveren we diensten voor zowel passagiersvervoer als vrachtverkeer. We zijn, naast onze diensten in Noord Europa, met name actief op de Noordzee en de Ierse Zee.

Wat is uw handelsrelatie met het Verenigd Koninkrijk?
Het Verenigd Koninkrijk is onze belangrijkste afzet markt. We exporteren uiteenlopende goederen naar het VK, van consumentenproducten tot industriële producten. Een groot gedeelte bestaat uit verse producten, zoals bloemen, groente en fruit. Daarnaast vervoeren we ook passagiers. Onze exportstroom is veel groter dan onze importstroom. Zo’n 25% van de trailers keert leeg terug. Een grote importstroom vanuit het VK bestaat uit afval, dat in Nederland verwerkt wordt.

Wat verwacht u van Brexit? Zijn er al gevolgen?
Onze grootste zorg ligt bij het vrachtverkeer, dat is ook onze grootste inkomstenbron. De meeste passagiers zijn vakantiegangers, bezoeken aan familie en zakenreizigers, en aangezien het VK nu al geen onderdeel is van de Schengenzone zal er voor hen weinig veranderen.

Door de Brexit is de pond in waarde gedaald. Britse importeurs betalen hierdoor relatief meer voor producten. Ook de koopkracht van de Britse burger neemt af. Zo is een bos bloemen een stuk duurder geworden. We merken daardoor aarzeling bij importeurs. Omgekeerd zijn Britse goederen relatief aantrekkelijk, maar doordat er vooral diensten worden geleverd en er weinig goederen uit het VK komen zien we haast geen stijging in vrachtverkeer.

Wat zijn uw grootste zorgen?
Het is essentieel om er voor zorgen dat de huidige (naadloos verlopende) goederenstromen niet verstoord raken en de handel en scheepvaartactiviteiten te beschermen om verdere groei mogelijk te maken. Onze grootste zorg als Stena Line Freight is de komst van een douane. De havens zijn hier niet op ingericht. De infrastructuur kan dat niet aan. Dat levert vertraging op, en dat kost geld. En voor onze verse producten is vertraging ook een probleem. Bijvoorbeeld: als in Harwich een schip 300 units vracht aanlevert , moeten al deze units binnen 4uur gelost en opnieuw geladen worden voor de reis terug naar Nederland. Als het verwerken van deze units langer duurt, komt het strakke schema in gevaar. Deze problematiek is trouwens uitstekend beschreven in het recent verschenen rapport van KPMG.

Wat voor voorbereidingen treft Stena Line Freight?
Wij zijn druk in gesprek met klanten, douane en collega’s in de branche. Wij kijken naar wat we nodig hebben om problemen te voorkomen, bijvoorbeeld in IT infrastructuur en het halen van certificaten Ook proberen we van ‘best practices’ te leren in andere landen waar een douane regime is.

Maar wij menen dat het op de allereerste plaats de verantwoordelijkheid is van de regeringen om een overeenkomst te maken die een gecontinueerde en onbelemmerde handel mogelijk zal maken.

Waar we behoefte aan hebben is duidelijkheid en, als het zover is, tijd om aanpassingen te maken. Daar is wel enige tijd voor nodig. Als er binnen enkele maanden voor 29 maart 2019 een nieuw systeem voor import en export moet staan, dan wordt het chaos. De grenzen zijn jarenlang vervaagd en de kennis van grensbeheer ook. Dat komt nu in een keer terug als het VK de douane unie verlaat. Dat maakt de aanstaande Brexit zo pijnlijk. We gaan er niet beter van worden, maar uiteindelijk vinden we wel een oplossing.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Bekijk hier het privacy statement

Sluiten