Testimonial Jan de Rijk Logistics

Testimonial Jan de Rijk Logistics

Wat er precies gebeurt wanneer de Britten op 29 maart 2019 de EU verlaten weet niemand, maar het vertrek gaat de Nederlandse economie hoe dan ook pijn doen. Brexit zal verregaande gevolgen hebben voor de handel tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In deze rubriek praten wij met een aantal bedrijven over de aankomende Brexit. Aan het woord is Sebastiaan Scholte van Jan de Rijk Logistics.

Wat doet Jan de Rijk Logistics?
Met 1300 medewerkers in 13 landen bieden wij onze klanten een divers aanbod aan logistieke diensten. Wij transporteren hoogwaardige goederen, bieden ‘last-mile delivery’ voor patiënten en apotheken, hebben een eigen trein tussen Italië en Nederland en doen de distributie van Nederlandse merken als Sascha en Intertoys. Ook hebben wij een assemblage divisie en zijn wij het verlengstuk van de luchtvracht op de weg, in dat laatste zijn wij marktleider in Europa.

Wat is uw handelsrelatie met het Verenigd Koninkrijk?
Met zoveel business units die zelfstandig opereren is het moeilijk om exact te zeggen hoe groot onze handelsrelatie met het Verenigd Koninkrijk is. Maar om een idee te geven: wij transporteren door heel Europa, en meer dan de helft van onze 220 miljoen euro omzet komt van internationaal transport. Onze vrachtwagens steken 20.000 keer per jaar over door de Eurotunnel, daarnaast rijden onze vrachtwagens tussen Ierland en het VK. De handel met het VK is dus behoorlijk.

Wat verwacht u van Brexit?
Uiteraard hoop ik op een softe Brexit, maar ik realiseer me dat dit lastig zal zijn. Ongeacht of het een harde of zachte Brexit wordt zullen er straks invoerrechten en douane regelingen komen.

Wat zijn uw grootste zorgen?
Het is onze grootste zorg dat door deze regelingen vertraging komt. Door de Eurotunnel rijden dagelijks duizenden vrachtwagens als die allemaal een uur stil moeten staan dan kan de infrastructuur dat niet aan. Onze vrachtwagens vervoeren goederen met een hoge waarde dichtheid die onderdeel zijn van ‘just in time’ fabricage processen en waar ‘time to market’ een belangrijke factor is. Dat betekent dat tijd cruciaal is en alles wat door Brexit vertragend werkt onze interne kosten verhoogd en de bezetting van onze vrachtwagens verslechterd. Bovendien kan de infrastructuur in de tunnel al die wachtende vrachtwagens helemaal niet aan en het kan ook niet makkelijk aangepast worden. Het beste zou zijn als de IT infrastructuur dusdanig goed is dat de fysieke infrastructuur niet aangepast hoeft te worden. Dan moet het invoer proces zo soepel en elektronisch mogelijk moet zijn, met zo weinig mogelijk bureaucratische belemmeringen. 

Ziet u ook kansen?
Onze vrachtwagens gaan altijd heen en terug, maar de goederenstroom is nooit in balans. Er gaat altijd meer de ene kant op dan de andere. Voor ons is het belangrijk dat de ladingsgraad van een truck zo hoog mogelijk is. Als de pond in waarde daalt en vraag en aanbod meer in balans komen zit daar een uitdaging. Dit wel met de kanttekening dat de totale handel hoogstwaarschijnlijk kleiner wordt.

Wat voor voorbereidingen treft Jan de Rijk Logistics?
Wij zijn in gesprek met verschillende partijen en hebben goed overleg met de branche. Daarnaast kijken we naar ons kantoor in het VK. Gelukkig is praktisch al ons personeel daar Brits. Het kantoor daar zal blijven, er zal handel getransporteerd blijven worden, ook met de luchtvaart. We hebben ook met EZK een sessie georganiseerd waar verschillende branche organisaties aanwezig waren. Het contact met de overheid is goed. Nederland is een handelsland en de overheid denkt mee met het bedrijfsleven. Daar moet ons land ook voor staan in de onderhandelingen.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Bekijk hier het privacy statement

Sluiten