Portbase zorgt dat het vervoer na Brexit soepel kan doorgaan

Portbase zorgt dat het vervoer na Brexit soepel kan doorgaan

Onze digitale oplossingen gaan zorgen dat goederen ook na Brexit snel via de Nederlandse havens vervoerd kunnen worden van en naar het V.K. Met de grote containerschepen uit ‘derde landen’ loopt dit al al jaren naar tevredenheid van alle betrokkenen,’’ dat zegt Bas van Amsterdam van Portbase, een dochter van de havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam. Wij spraken met Bas over Brexit, de website www.getreadyforbrexit.eu en zijn zorgen. “Bedrijven moeten niet wachten tot het laatste moment. Ook exporteurs uit o.a. Italië of Duitsland moeten zich nu al aanmelden bij Portbase. Alleen zo zorgen we dat vrachtwagens straks soepel de ferry op kunnen.”

Door: Edwin van Scherrenburg (VNO-NCW) en Ellen Timmer (evofenedex)

Wat is Portbase nou precies?

Bas: “Portbase is een dochter van de havenbedrijven van Amsterdam (25%) en Rotterdam (75%). Wij zijn als uitvoeringsorganisatie in het leven geroepen voor het beheren van de digitale haveninfrastructuur en kernprocessen in de haven. Wij zijn een non-profit organisatie en hebben een neutrale positie in de haven.

Wij beheren het Nederlandse Port Community System en verbinden daarmee alle partijen in de logistieke ketens van de Nederlandse havens. Ons doel is processen in de haven efficiënter maken door zogeheten ketenafspraken en het faciliteren van datadeling tussen bedrijven en met overheden. Als een schip de haven in wil heeft het te maken met allerlei meldingen en aangiften die gedaan moeten worden. Aan de havenmeester, de douane, NVWA, maar ook aan terminals, vervoerders, importeurs en exporteurs enz. Alle partijen delen deze data via ons systeem. Wij zorgen ervoor dat de informatie bij de juiste partij komt -dat het maar 1 x ingevoerd hoeft te worden en hergebruikt wordt en dat iedereen op tijd over de juiste gegevens beschikt. Snelle doorgang, doorloop en afhandeling bepalen het succes van een bezoek aan de haven en daar staan wij mede voor aan de lat.”

 

Wat betekent Brexit voor jullie?

Bas: “Op dit moment bouwen en implementeren we een IT-ketenoplossing voor de afhandeling van douaneformaliteiten bij het ferry- en short sea verkeer die we samen met havenondernemersorganisatie Deltalinqs, belangenorganisaties FENEX, evofenedex en Transport en Logistiek Nederland, de Douane, de havenbedrijven, de ferry-operators en de short sea-terminals ontwikkeld hebben.

Ferry-operators, short sea terminals, maar ook het logistieke dienstverleners, importeurs en exporteurs krijgen door de Brexit namelijk te maken met verplichtingen die zij op dit moment niet hebben en zij opereren in een logistieke keten die er nu niet op ingericht is. Deze twee aspecten zorgen ervoor dat Brexit een enorme impact gaat hebben op de haven en de logistieke processen van deze partijen. Onze ketenoplossing en gezamenlijke werkwijze moet zorgen dat lading ook na Brexit snel via Nederlandse havens vervoerd kan worden. De werkwijze zorgt voor een geautomatiseerde afhandeling van douaneformaliteiten zodat alle informatie voor aankomst bij de terminals bekend is en de check -zijn alle documenten in orde- met de Douane digitaal plaatsvindt. Deze werkwijze is niet nieuw. Bij  de grote schepen met duizenden containers op o.a. de Maasvlakte (deep sea containervervoer!) loopt dit proces al jaren geautomatiseerd via ons systeem. Alle informatie gaat voor de zending uit en zijn er geen vertragingen en files bij de terminals. Een dergelijk proces richten we nu dus ook in voor de ferries en short sea. Het proces is echter op specifieke punten wezenlijk verschillend. Daar hebben we de afgelopen maanden met elkaar naar gekeken en afspraken over gemaakt. Onder de motorkap is daar flink wat werk voor nodig.”

Is het nu alle hands aan dek vanwege Brexit bij jullie??

Bas: “Ja. Brexit betekent voor ons op dit moment veel extra werk. Het is een programma dat naast onze bestaande dienstverlening geïmplementeerd moet worden. Voor Brexit hebben we dan ook extra mensen aangenomen die in een ontwikkelteam de technische aanpassingen aan ons systeem doen om dit gereed te maken voor ferry en short sea. Brexit betekent echter ook dat we kunnen laten zien wat er in de Nederlandse havens al is op het gebied van slimme automatisering en samenwerking. Het feit dat we met de Douane, het bedrijfsleven, de brancheorganisaties en de havenbedrijven naar een oplossing hebben toegewerkt laat zien dat er in Nederland een brede basis is om ‘issues’ zoals Brexit aan te pakken.”

Kun je iets vertellen over de aantallen bedrijven en partijen waar jullie dit mee doen?

Bas: “Op dit moment doen we dit met een groep van zo’n 4.200 bedrijven. Hierin zitten nog niet eens de bedrijven uit de ferry- en short sea keten. Die ketens hebben immers tot nu toe nooit te maken gehad met douaneformaliteiten door de interne markt. Het gaat daarbij niet alleen om de ferryoperators, short sea terminals en hun klanten -de logistiek dienstverleners zoals vervoerders-, maar ook om de bedrijven die daar weer achter zitten; de importeurs en exporteurs. En dan niet alleen uit Nederland, maar ook uit andere delen van Europa. Zij moeten zich aanmelden bij Portbase. Want om de ketenoplossing te laten werken, is het noodzakelijk dat elke partij in de logistieke keten meedoet en zich voorbereidt. Wanneer een organisatie zijn afspraken niet nakomt en zijn documenten niet op orde heeft staat de keten stil. Dat moeten we met elkaar gaan voorkomen. We merken echter dat bedrijven afwachten op de uitkomst van de politieke onderhandelingen. Dat is enerzijds begrijpelijk, maar als iedereen wacht tot het laatste moment is er te weinig tijd is om iedereen aangesloten te krijgen met alle gevolgen van dien.”

Waar lig je meeste wakker van?

Bas: “Wij zijn op tijd klaar met de aanpassing van ons systeem. Maar de ketenoplossing werkt dus niet als niet alle bedrijven zich tijdig aansluiten. Ik lig dus wakker van de afwachtende houding van sommige bedrijven en vooral ook van de grote groep onbekende buitenlandse bedrijven uit bijvoorbeeld Duitsland, Italië en Oost-Europa die elke dag met hun handel richting de Nederlandse havens rijden en moeten weten hoe we het hier ingericht hebben. Het is heel simpel, de ferryoperators stellen het gebruik van Portbase straks verplicht! Vrachtwagens met lading waarvan de douaneformaliteiten niet digitaal op orde zijn, komen gewoonweg de terminals niet meer op straks. Enkele stilstaande vrachtwagens zijn echter al genoeg om de toegangswegen dicht te laten slibben. Om deze bedrijven te bereiken zijn we erg afhankelijk van brancheorganisaties, rederijen, logistiek dienstverleners en de ferryoperators. Het zijn hun leden en klanten waar het hier om gaat. Gelukkig hebben we goede contacten met deze organisaties en zetten zij volop in om de boodschap bij deze bedrijven te krijgen. De gezamenlijke website www.getreadyforbrexit.eu speelt daarnaast een centrale rol in de informatievoorziening en biedt de nodige houvast in de stappen die je moet zetten. We moeten bedrijven daarnaar verwijzen zodat ze weten hoe ze zich voor moeten bereiden.”

Wat zijn de kansen van Bexit?

Bas: “We kunnen als Nederlandse havens laten zien, dat het we het hier goed geregeld hebben. Zo blijven we de gateway van en naar de UK en laten we zien dat importeren of exporteren via Nederland vlot kan en dat douaneformaliteiten geen drempel hoeven te zijn. We hebben dat al bewezen met het deep sea containervervoer. Daar wordt met slim toezicht en minimale inbreuk op het logistieke proces de afhandeling van lading uit ‘derde landen’ al jaren zonder problemen, files en opstoppingen bij de terminals uitgevoerd.”

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Bekijk hier het privacy statement

Sluiten