Kees Kuijken: ‘Te weinig bewustzijn rond Brexit’

Kees Kuijken: ‘Te weinig bewustzijn rond Brexit’

‘Nog veel te weinig ondernemers realiseren zich wat er -als Brexit verkeerd uitpakt- allemaal op je bordje komt.’ Dat zegt Kees Kuijken van familiebedrijf KLG Europe. Lees hieronder het interview dat wij met hem hadden over zijn eigen voorbereiding op Brexit en wat hij in de markt ziet gebeuren. ‘Ik heb enorme zorgen over de voorbereiding aan de Britse kant en de situatie straks in Frankrijk en België. Daar kan ik echt buikpijn van krijgen.’

Voor onze serie ‘ondernemers aan het woord over Brexit’ spraken wij met Kees Kuijken (CEO) en Peter Jacobs (Business Development Manager) van KLG Europe.

Kun je iets vertellen over jullie activiteiten?

Kees: ‘Wij zijn een 3e generatie familiebedrijf met inmiddels zo’n 1.000 medewerkers. Met KLG Europe bieden we wereldwijd logistieke diensten aan. Van klassiek wegvervoer met vrachtwagens tot luchtvracht en vervoer per spoor. Ook hebben we eigen warehouses en voorzien we in de afhandeling van alle douanezaken. Mijn opa heeft de zaak in 1918 opgericht en inmiddels hebben we 17 vestigingen in 4 landen, waarvan één goed draaiende vestiging in Engeland.’

Wat voor diensten leveren jullie naar het Verenigd Koninkrijk (VK)?

Peter: ‘Van het vervoer van een enkele pallet tot een hele trucklading goederen, maar ook express-zendingen waar haast bij is. Eigenlijk teveel om op te noemen. Er gaan zo’n 100 vrachtwagens per week van ons naar het VK. Die bevatten werkelijk van alles. Van elektronica, grondstoffen voor de voedingsindustrie, machines tot chemische producten en producten voor retailers. Veel komt uit Nederland, maar ook van elders uit Europa, bijvoorbeeld het Ruhrgebied.’

Hoe gaat dat vervoer?

Kees: ‘Zo’n 70% gaat via Duinkerken of Calais. Per vrachtwagen of container. Maar ook een stuk gaat via Moerdijk, de Rotterdamse haven en soms via Hoek van Holland. Veel producten worden geëxporteerd naar het VK, maar er zijn ook producten die weer terugkomen na bewerking in Engelse fabrieken. Actieve veredeling heet dat met een mooi woord in douanejargon. Sommige producten gaan meermaals heen en weer over het kanaal voor ze uiteindelijk bij de consument belanden. Voor die producten kan de terugkeer van douaneprocedures en andere procedures straks grote effecten hebben. Ik merk dat lang niet alle bedrijven dat scherp hebben.’

Hoe zijn jullie bezig met Brexit?

Peter: ‘op allerlei manieren. We volgen de politieke situatie in het V.K. heel nauwlettend. Ik lees elke week de Brexit-nieuwsbrief en ik heb de Brexit Impact Scan al een paar keer gedaan. Verder spreek je er over met collega’s wat het vraagt van onze voorbereiding. En we gaan naar bijeenkomsten van VNO-NCW, MKB-Nederland en de overheid zoals laatst in Roermond of bijeenkomsten van de branche van TLN. Daarnaast spreken onze vertegenwoordigers hierover met onze klanten.’

Zijn jullie zelf goed voorbereid?

Kees; ‘wij hebben ervaring met douaneafhandeling en hebben bijvoorbeeld ook een vestiging in China. Dus zakendoen met derde landen, zoals dat heet, is voor ons niets nieuws en dat komt uiteindelijk wel goed. Maar wat mij opvalt is dat heel veel concurrenten en klanten er nog nauwelijks mee bezig zijn. En dat zijn echt niet alleen kleine bedrijven, maar soms ook grote. Verder maak ik me grote zorgen over de situatie in het VK zelf en in bijvoorbeeld Frankrijk of België, vanwaar veel per boot of trein vertrekt. Ik kan daar soms wel buikpijn van krijgen’

Buikpijn? Jullie regelen de zaken voor je klanten toch?

Peter: ‘dat kan, maar lang niet alle klanten kiezen ook voor het complete pakket met douaneafhandeling. Als er straks 19 zendingen in een vrachtwagen zitten en 1 van onze klanten heeft zijn papierwinkel bij aankomst in Dover straks niet op orde dan hebben die andere 18 er last van. Ook is het de vraag wat bijvoorbeeld de Duitsers en Belgen gaan doen.’

Wat de Duitsers en Belgen doen?

Kees: ‘In Duitsland zijn ze nog helemaal niet bezig met Brexit valt me op. Terwijl het vervoer van alle Duitse spullen veelal via Nederland, België of Frankrijk verloopt. Straks staan we allemaal in de rij in de havens omdat een Duitse truck of klant zijn documenten niet op orde heeft. Verder is de Nederlandse douane goed bezig om extra mensen aan te nemen, maar in België zie ik bijvoorbeeld nog weinig beweging. Als wij straks in Nederland alles piekfijn op orde hebben kan dat ertoe lijden dat onze havens vollopen met vervoer dat zich verlegt van Duinkerken en Calais naar Nederlandse havens. Dat hoeft niet erg te zijn, maar kunnen we dat dan aan? Ik vraag me dat af.’

Wat zou er volgens jullie nog moeten gebeuren?

Kees; ‘Veel aandacht gaat nu steeds uit naar de export naar het VK. Maar ik maak me vooral grote zorgen over de situatie in het VK zelf en de import uit het VK. Ik probeer bijvoorbeeld al tijden te regelen dat wij op onze vestiging in het VK zelf de douaneafhandeling kunnen doen zodat we na Brexit zonder gedoe de grens over kunnen en direct onze vestiging aan kunnen doen. Maar ik krijg geen poot aan de grond bij de Britse douane. Dat baart me echt zorgen, want het is toch ook in hun belang dat we samen nadenken over zo soepel mogelijke handel? Wij zijn nu aan het kijken hoe we beweging krijgen in dit dossier maar het lukt me alleen niet.

Verder denk ik dat het goed is als de overheid ondernemers nog concretere tips geeft over bijvoorbeeld facturen en documenten bij export. Wat moet je straks allemaal vermelden zodat de handel soepel blijft lopen? We moeten sommige dingen nog net een tandje simpeler maken voor ondernemers zodat ze hun handelsrelaties met het VK blijven voortzetten. Wij spreken onze klanten wel aan en ik heb al menig klant aan het denken gezet, maar ik zie er nog veel te veel in de markt die er helemaal niet mee bezig zijn.’

Hoe is de dienstverlening vanuit de douane?

Peter; ‘die is erg goed, de Nederlands douane is zeker een koploper in Europa. Wel hebben we vraagtekens bij het vertrek van veel ervaren krachten bij de douane door de vertrekregeling bij de belastingdienst, waar ook douaniers gebruik van konden maken. Daardoor zie je veel ervaring vertrekken en valt veel ervaring en kennis weg wat wij soms ook merken in de praktijk.’

Top 3 van zaken die KLG graag geregeld zou zien met het oog op Brexit

  1. Mogelijkheden voor Douanevereenvoudigingen voor ondernemers in het VK, zoals in Nederland.
  2. Zo min mogelijk importheffingen in zowel het VK als de EU, want dat belemmert de handel
  3. Iedere week die voorbij gaat is simpelweg een week te veel.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Bekijk hier het privacy statement

Sluiten