90 dagen Brexit: hogere kosten, lagere marges, bureaucratie en vertragingen

90 dagen Brexit: hogere kosten, lagere marges, bureaucratie en vertragingen

Ondernemers blijven positief en willen groeien ondanks Brexit barrières

Den Haag, 29 maart 2021

90 dagen na de Brexit blijkt dat bijna twee derde van de bedrijven te maken heeft met hogere kosten, lagere omzet, toegenomen bureaucratie en/of flinke vertragingen. Dat blijkt uit onderzoek onder leden van de Nederlands Britse Kamer van Koophandel (NBCC). Voor ondernemers in de goederensector is dit zelfs bijna 8 op de 10 bedrijven. De NBCC roept zowel de Britse als de Nederlandse overheid op om de toch al door COVID-19 zwaar getroffen bedrijven te helpen onder andere door grensformaliteiten te vereenvoudigen en meer te digitaliseren.

Sinds de handelsdeal tussen de EU en de Britten op 1 januari in werking trad, zegt 63% van de NBCC- leden meer hinder te ondervinden bij het zakendoen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Maar liefst 71% van deze bedrijven heeft te maken met hogere kosten / lagere marges. Ook geeft 40% van de bedrijven aan de omzet te hebben zien teruglopen sinds de Brexit. “Het toegenomen papierwerk en de daarmee gepaard gaande verhoogde kosten zorgt voor slapeloze nachten bij ondernemers”, aldus Lyne Biewinga, Leden-Directeur bij de Nederlands Britse Kamer van Koophandel.

Naast de hogere kosten / lagere marges ervaren Britse bedrijven vooral veel hinder van bureaucratie (84%). Nederlandse bedrijven (67%) hebben last van vertraagde verzendingen. In de dienstensector valt het op dat bijna de helft van de respondenten een negatieve impact merkt van Brexit op het reizen van en naar het VK. Waarschijnlijk zal dit aantal nog verder stijgen wanneer de COVID-19 reisbeperkingen worden opgeheven. Ook voor grootste deel van agrifoodexport zullen de volledige gevolgen van Brexit voor veterinaire en fytosanitaire controles pas per 1 oktober 2021 en 1 januari 2022 zichtbaar worden.

 

Bedrijven willen minder bureaucratie en betere toegang tot de markt
Veel problemen waar ondernemers tegenaan lopen, zijn inherent aan de keuze van de Britten om de interne markt en douane-unie te verlaten. Toch zijn er nog wel wat wensen bij Britse en Nederlandse bedrijven. Zo ziet 63% van de ondernemers graag meer digitalisering en afname van het papierwerk voor de grensformaliteiten. Meer duidelijkheid over de douaneprocedures in het VK staat ook hoog op het verbeterlijstje. Bijna 4 op de 10 bedrijven (38%) in de dienstensector ziet graag eenvoudigere regels voor zakelijk reizen en erkenning van professionele kwalificaties.

“Voor de export van goederen is een zo efficiënt en digitaal mogelijk proces essentieel. Systemen moeten met elkaar ‘kunnen praten’. Een snelwerkend keuringssysteem en goede herkenning (track & trace) van partijen is ook belangrijk. Elke minuut oponthoud vermindert bijvoorbeeld voor bederfelijke waren de waarde van het product. Een snel en efficiënt proces kan zo het verschil betekenen tussen winst of verlies en daarmee wel of geen handel. De NBCC roept daarom beide overheden op om, daar waar mogelijk, bedrijven te helpen met bijvoorbeeld het verminderen van papierwerk en het stroomlijnen van processen middels digitalisering.”

Veel Britse bedrijven kijken actief naar het openen van een vestiging op het Europese vasteland. Van de NBCC-leden met een hoofdkantoor in Verenigd Koninkrijk geeft bijna de helft (45%) aan een kantoor op het Europese vasteland te gaan openen, of te hebben geopend. Belangrijkste redenen hiervoor zijn het vermijden van bureaucratie (61%) en het versnellen van toegang tot de markt (33%). Nederland scoort relatief goed op de belangrijkste criteria voor het openen van een lokale

vestiging ten opzichte van Duitsland, België en Frankrijk. Ondernemers selecteren het land op basis van: goede toegang tot de EU markt, goede kennis van de Engelse taal, nabijheid in afstand en een betrouwbaar en stabiel business klimaat. Ook een kwart (26%) van de Nederlandse bedrijven kijkt actief naar het openen van een kantoor in het VK of heeft dit reeds gedaan. “De uitkomsten van dit onderzoek sluiten precies aan wat we in de praktijk zien”, aldus Jan-Willem Thoen, Brexit deskundige van PwC. “We zien dat bedrijven uit beide landen ervoor kiezen om een vestiging in het andere land te openen om de door Brexit veroorzaakte complexiteiten het hoofd te bieden.”

 

Ondernemers willen nog steeds groeien, ondanks Brexit problemen
Ondanks de teruggelopen omzet en negatieve impact van de Brexit blijven bedrijven positief gestemd over de handel met het Verenigd Koninkrijk. 70% van de Britse bedrijven in 2021 zegt te willen groeien in Nederland. De Nederlandse bedrijven zijn met 69% net zo positief gestemd over groeiplannen in het VK.
“Ondanks de Brexit uitdagingen willen Nederlandse ondernemers groeien in het VK en de Britse ondernemers in Nederland. Ondernemen en pragmatisch een weg vinden, dat is typisch Nederlands. De eeuwenoude omvangrijke en sterke handelsrelatie tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk heeft al heel wat stormen doorstaan, en blijft ook nu sterk en vitaal. Dit blijkt ook uit het feit dat de Nederlandse investeringen in het VK nog nooit zo hoog zijn geweest als het afgelopen jaar*. De NBCC richt zich in deze complexe tijd erop om bedrijven te helpen om deze groei te kunnen realiseren”, aldus Anton Valk Voorzitter Nederlands Britse Kamer van Koophandel (NBCC).

*Bron: Cijfers Britse Ambassade 25/3/2021

– EINDE –

Over NBCC
De Nederlands Britse Kamer van Koophandel (NBCC) is sinds 1891 een bilateraal opererende ledenorganisatie met kantoren in London en Den Haag. NBCC richt zich volledig op de intensivering van de handels- en investeringsbetrekkingen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk en het behartigen van de belangen van haar leden. Kijk voor meer informatie op www.nbcc.co.uk

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Feedback Consumer Research in het VK onder 125 respondenten, leden van de NBCC.

 

Over de bilaterale handelsrelatie
Het Verenigd Koninkrijk en Nederland delen een meer dan vierhonderd jaar oude handelsrelatie en onze economieën zijn nauw verweven. Het VK is de derde meest belangrijke handelspartner voor Nederland. Nederland exporteerde in Q4 2019 – Q3 2020 voor 7,4 miljard euro aan diensten (15%) en 41,7 miljard euro (85%) aan goederen naar het VK. Nederland importeerde voor 17,9 miljard aan diensten (42.8%) en 23,8 miljard euro aan goederen (57.2%).

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Bekijk hier het privacy statement

Sluiten